måndag 15 augusti 2011

Kattvakt




Jag låg på Bölestranden och solade (trots att det blåste för mycket) då jag fick ett sms från Anna. Hon undrade om jag kunde passa en gullig kattunge till på fredag. Jag messade tillbaka och undrade lite vems katt det var, samtidigt som jag tänkte att det var kul att höra från henne. Hon hade ett nummer som jag inte hade sparat så jag frågade om hon hade bytt. "Nej det är samma som när vi gick studiecirkeln tillsammans".
Då gick det upp för mig att det inte var min fd klasskompis Anna utan Anna som jag gått studiecirkel på kvinnojouren med! Jag messade tillbaka lite generat, och svarade också ja till att passa katten (utan att tänka efter pga att jag skämdes tror jag). Skyndade mig hem för att möta upp Anna och ägarinnan och katten, kände mig helt yr av det plötsliga ansvaret att ta hand om en kisse.
Det var alltså en tjej på kvinnojouren som inte kunde ta hand om sin katt, jag gissar att hon nyss har "flyttat in" på Kvinnohuset och där får man inte ha djur. På fredag ska antagligen ägarens päron ta över katten, men det kan bli längre också.
Hon heter Kisha (låter som kissa) och är riktigt söt. Hon spinner hela tiden och busar med några leksaker hennes ägare hade med sig. Jag fick även mat, skålar och kattlåda. Den sistnämnda har Kisha redan utnyttjat (hon kom för trekvart sen) och diarrébajjade i. Det blir många vändor ner ill soprummet de närmsta dagarna, jag vill inte att det stinker kattskit här inne.
Det kändes surrealistiskt att jag har en katt här nu, jag kommer nog glömma bort det flera gånger. Måste bara minnas att mata henne och byta vatten.
Ojoj, livet kan va så lustigt ibland!

1 kommentar:

  1. Maaah vilken fin kurrikurr! Om du saknar en katt när hon ska lämnas tillbaka så kan du ju få en kattbebis av mig ;)

    Eller Guri den finska katten. Tänk vad ni skulle kunna dricka å ha kul tillsammans. Och hon slipper bli mobbad :D

    SvaraRadera